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PERÍODO LETIVO 2023/2 – de 10/08/2023 até 23/12/2023
2023/2: de 10 de agosto de 2023 a 23 de dezembro de 2023
Find out more »10:50 AM
Seminários do Departamento de Física dos Sólidos – Itamar Borges Jr. (IME – Dept. de Química)
The Substituent Effect in Chemistry and Machine Learning: Applications to Organic Photovoltaics and Energetic Materials Itamar Borges Jr. (IME - Dept. de Química) Resumo: The substituent effect – the modification of the electronic properties of molecules by changing groups of atoms - is ubiquitous in Chemistry and Materials Science. Machine learning (ML) techniques, a set of statistical methods that take advantage of recent developments in hardware and larger volumes of more accurate data, have become a handy tool for basic research. Combining these two approaches can reveal unknown phenomena and new physical insights. In this talk, we present Hammett’s theory, which quantifies via numerical constants, the electron-donor or -withdrawal power of substituents. We discuss a new comprehensive and systematic set of Hammett’s constants for general use determined with ML . Afterward, we examine diketopyrrolopyrrole (DPP) molecules with one or two substituents, which can be used as a fine-tuned donor material in organic electronic devices. Several photovoltaic properties, including power conversion efficiencies in bulk heterojunctions, exciton binding energies and intramolecular charge transfer effects, are discussed in the framework of Hammett’s theory . Finally, we examine the molecular origin of the impact sensitivity of an energetic material, which was rationalized with ML. In particular, we found that a positive or negative contribution of the molecular properties to the sensitivity depends on the value of this property . Finally, we discuss some implications of combining quantum chemistry with ML and mention other research carried out by our group. References: - MONTEIRO-DE-CASTRO, GABRIEL ; […]
Find out more »4:00 PM
Seminário de Ensino de Física: Marcelo Sant’Anna
Qual pode ser o legado da disciplina de Física Experimental I para a formação do aluno? Marcelo Martins Sant'Anna (IF-UFRJ) Resumo: As disciplinas experimentais oferecidas aos calouros podem estimular sua posterior aproximação da ciência desenvolvida em laboratório. Contudo, é comum identificar um efeito contrário: o afastamento dos alunos em relação à física experimental. É usual um sentimento de certa frustração com disciplinas de laboratório em um formato tradicional, tanto entre alunos como entre professores. Há movimentos em busca de alternativas . Está em fase de testes, com 4 turmas piloto, uma reformulação da disciplina de Física Experimental 1 do IF-UFRJ. Buscamos uma disciplina (1) com mais espaço para criatividade na tomada de dados, (2) com tempo para o estudante errar e aprimorar o experimento a partir dos seus erros, (3) com maior interação entre os estudantes e (4) que seja formativa também em um sentido tradicional, introduzindo uma série de técnicas para medidas e análise de dados. No seminário discutiremos as estratégias utilizadas e os resultados parciais obtidos. "Introductory physics labs: We can do better", Natasha G. Holmes; Carl E. Wieman, Physics Today 71 (1), 38–45 (2018). Dia, hora e local: Terça-feira, 26 de setembro, 16 horas, sala 343
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